2017/12/04

Eskolako espazioen azterketa egiteko gida, edo...

Azkenaldian, dozena erdi bat txorik esan didate, “zuhaitz” ezberdinetan entzun dutela, nire lana espazioak eta materiala antolatzea dela edo horretan nabilela buru belarri. Beste lan eremu batzuk ez ditudala lantzen. Ez da egia. Pentsatu izan dut esan didatenean, baina akaso hori da plazaratzen dena edo ikusten dena.

Baztango Haurreskola
Espazioa ezer gutxi da bertan bizi diren horiek gabe. Nola “ikusten” ditugu besteak? Nola ikusten dugu haurra. Pertsona bat bezala. 100 lengoaia dituena, pentsamendua duena, komunikatzen dena, interakzioa duena (berdinekoekin zein helduekin)... hori eta gehiago dago espazio eta materialaren “atzean”. Nola ikusten dugun haurra, horrek baldintzatuko du, nolakoak garen hezitzaile bezala. Bestea ikusteko, tratatzeko… erak.



Ostiralean, lan lekuan, in-fan-cia 166. zenbakia nuen mahai gainean. Lehengo artikuluan, Beatriz Truebak primeran azaldua, “ttak” horixe da nik azken 2 ikasturtean azaleratu nahi dudana! Txukun, goxo, garbi azaltzen du espazioaren analisia egitean zertan erreparatu behar dugun:


  • Ongizatea ahalbideratuko duen espazioen azterketa eta ebaluazioa
    • Etxearekin antzekotasuna
    • Espazioa gozoak
    • Etxetik ekarritako materialak- etxearekin lotura izateko.
    • Material naturala - Otarrak, egurra, oihala…-
    • Ongizatea, lasaitasuna eta intimitatea ahalbideratuko duten espazioak
    • Haurren neurriko espazioak
    • Altura ezberdinak dituzten espazioak.
    • Leku interesgarriak
    • Kolore naturala batik bat. Kolore biziegierik, ez.
    • Sapai baxuko espazioak (oihalak, txabolak, kartoiak…)
    • Eskola emozionala: presarik gabekoa, erritmo ezberdinak hartzen dituena, denbora luzeak zein motzagoak onartzen dituena.

  • Esanguratsuak
    • Haurrentzat ezagunak diren espazioekin lotura dutenak
    • Haurtzaroaren interesekin lotura dutenak.
    • Ezagutza eta koneksio berriak ahalbideratuko duten proposamenak.

  • Estetika
    • Artea, irudiak orokorrean
    • Eskolari loturiko ikonografiatik aldendu. Topikoetatik aldendu.  Estetikari garrantzia emango diotenak.
    • Aurkezpenerako eremua.
    • Eskolan artea, ikusteko, hausnartzeko… kontenplazio hutserako
    • Ordena, armonia.
    • Argi zuzena
    • Argi proposamen ezberdinak…

  • Identitatea
    • Pertsonarena:
      • Taldearen sinboloak.
      • Talde eta lagunarteko identitatea
      • Norbanakoaren identitatea. Argazkiak, erretratuak…
      • Identitate pertsonala: kaxa pertsonalizatuak
      • Alteralitatea. Bestea izateko ahalmena izatea. Mozorroak, antzerkia, titireak…
    • Espazioarena:
      • Sarrera. Aurkezpena, erreferentzia erakusten du.
      • Eskolaren filosofia, identitatea aurkeztuko duen zerbait.
      • Zerbait gutaz esango duena: hezitzaileon talde argazki bat…
      • Umeek sortutako zerbait.
      • Zerbait umeentzako. Josalak, proposamenak…
      • Zerbait denontzat. Itxaroteko eta elkarrekin (familia, hezkuntza komunitatea) egoteko altzariak..
      • Espazio, eremu bakoitzeko identitatea: materialak, irudiak…
      • Taldearen espazio. Taldarentzat esanguratsua den espazioa. Identitate edukia izango duena.
      • Jantokia
      • Aldagelak-komunak
      • Jolas sinbolikoaren eremua
      • Artea eta sorkuntza artistikoa
      • Kanpo espazioa
      • Helduen espazioa
    • Denborena
      • Egunerokoak: sekuentzia panelak, eguzki erlojuak, egutegiak..
      • Aparteko ekintzena: bixitak, jaiak, gertakariak…
      • Bizi eta denborari denbora eman
      • “Hasierakoa”: aurreikustea, etortzeke dagoena, egutegia…
      • “Bukaera”: biltzea (literalki, ez), bizi denaren jasoketa…
      • “Ondorengoa”: bizitutakoaren berbizipena,gozamenerako.

  • Autonomia
    • Materialen eskuragarritasuna.
    • Materialak ikusgarri egon behar dute. Zer dagoen jakin behar da.
    • Materialen errotazioa: gorde eta berriz eskuragarri jarri.
    • Kudeaketa propioa
    • Edukiontzi ezberdinak
    • Sarbide garbi eta definituak
    • Transparentzia
    • Mugarriak eta eremuak ongi zehaztuak
    • Proposametan helduaren beharrik gabe ibiltzea
    • Egunerokotasunerako gauzetan parte-hartzea: mahai jarri, jaso, garbitu... eta horren errepresentazioa
    • Taldean sortutako arauak
    • Taldearen irizpide etikoak.

  • Komunikazioa
    • Interpertsonala
      • Helduarekin
      • Topaguneak
      • Espazio lasaiak
      • Familiarekin
      • Taldean
    • Bisuala
      • Eremuen arteko osmosia: eskola gardena
      • Banatu-konektatu / Isolatu eta komunikatzen dutenak
      • Altzari, egitura eta jolasa komunikatiboak: mezuen bozoia, espazioen arteko telefonoa, panel erdi transparenteak, butakak, aulki kulunkagarria...

  • Aniztasuna
    • Espazioak. Ez dira gelak bakarrik. Eskola osoa da.
    • Irudietan
    • Materialetan
    • Hormen eta sapaiaren erabileran
    • Altzariaren erabileran
    • Lengoaietan

  • Konplexotasuna
    • Ispiluak
      • Piramideak
      • Deforme ikusterazten dutenak
      • Bionboak
      • Mahaia
      • Margo-ispilua
      • Kaleidoskopioa
      • Periskopioa
    • Laberinto eta espiralak
      • Ibilbideak
      • Instalazioak
      • Estrukturak
      • Mahai jolasak
      • Mandalak
      • Land art (natura artea)
      • Espazio sinbolikoak, metaforak…
    • Argia eta itzala
      • Argi mahaia
      • Argia eta itzala kanpoaldean
      • Argia eta itzala barnealdean
      • Argia eta kolorea
      • Transparentziak
      • Hormentan itzalak. Planoan itzalak.
      • Itzalen antzerkiak
    • Ukimena, usaimena eta soinuak
      • Sinestesiak
    • Alterazioak eta transazioak
      • Irudiak eta jolasak: collageak, aurpegiak, liburuak, paperezko gorputzak...
      • Pentsarazteko irudiak: prespektiba arraroak, argazki bereziak…
      • Ilusio optikoak
      • Umeek egindako argazkiak

  • Jolas tradizionalak: korroak, xibak, goma, soka...

  • Natura. Indartsua dena.
    • Ura, putzuak, urgainean geratzen diren elementuak…
    • Haizea, airea, putz egiteko elementuak…
    • Xomorroak, aquariuma…
    • Baratza, loreak, zuhaitzak…
    • Lokatza, lurra, area, zentzumenak, hotza, beroa, eguzkia, euria, elurra…
    • Barruan egiten ditugun ekintzak kanpora ateratzea: margotzea, hamaiketakoa, mahai jolasak…
    • Esplorazioa eta deskrubimentua: zubiak, txabolak, zuhaitzetan etxeak, tunelak…
    • Baztango Haurreskola
      Mikromunduen behaketa. Lupak, prismatikoak, grabazioak…
    • Jolasa sinbolikoak kanpoan

  • Heldua. Hezitzaile. Bidaidea.

    • Behaketa egiteko aukera
    • Hausnartzekoa
    • Dokumentatzeko
    • Trukatzeko, elkarlaguntzeko.
    • ...


Bikaina iruditzen zait. Hausnartze hutsean ez geratzeko aproposa. Sakondu nahi duenarentzat, jarraitzeko “ogi zatitxoak” bota ditu lurrean… Ezer gehiago gehituko zenuke? Zure eskolako espazio kuttunena erakutsiko zenuke? Bertan duzu aukera…


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina